Figure Humaine

Figure Humaine – Francis Poulenc

LPK 48 draait om een van de hoogtepunten uit het 20ste eeuwse koorrepertoire: Poulencs Figure Humaine. Een mooie dubbelkorige aanleiding om opnieuw de samenwerking op te zoeken, dit keer met het Brabants Kamerkoor onder leiding van – je raadt het al – Béni Csillag.

zaterdag 9 juni 20.00 Grote Kerk Den Bosch, Kerkstraat 20
zondag 10 juni 15.00 Petruskerk Leiden, Lammenschansweg 40a

toegang  € 12,50 voorverkoop /  € 15,00 aan de kerk
kinderen t/m 12 jaar € 7,50 / € 10,00 aan de kerk

voor reserveren van kaarten: klik op de knop RESERVEREN rechtsboven op deze pagina

Programma

Francis Poulenc (1896 – 1963)            Figure Humaine Laudes de Saint Antoine de Padoue voor mannenkoor

Robert Schumann (1810 – 1856)        Vier Doppelchörige Gesänge opus 141
Delen uit opus 69 en opus 91 voor vrouwenkoor

Poulenc schreef Figure humaine (1943) voor twee 6-stemmige koren op teksten van Paul Éluard met de bedoeling dat zijn compositie na de bevrijding zou worden uitgevoerd. Het monumentale stuk – een lofzang op de vrijheid die de tirannie overwint – beleefde zijn première in London bij de BBC in 1945, en werd daarna ook snel op het Europese vasteland gezongen. Toen Poulenc zijn opera Dialogues des Carmélites schreef, stuitte hij op het verhaal van de heilige Antonius en componeerde hij in 1959 Laudes de Saint Antoine de Padoue voor mannenkoor.
Schumann schreef slechts één cyclus voor dubbelkoor, vermoedelijk voor een van zijn eigen koren. Hij was een meester in het verklanken van gedichten. Dat hoor je in zijn prachtige sololiederen maar ook in zijn composities voor vrouwenkoor en in zijn enige dubbelkoor op teksten van Rückert, Zedlitz en Goethe.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.