Op 25 februari 2024 heeft een klein koor samengesteld uit deelnemers aan eerdere LPK-projecten een muzikale bijdrage geleverd aan de cantatedienst in de Hooglandse kerk. Uitgevoerd werd BWV 22 ‘Jesus nam zo sich die Zwölfe’. Solisten waren David Cohen (altus), Adrian Fernandes (tenor) en Robert-Jan Agricola (bas).
projectarchief
Blessed Cecilia, appear in visions …
In januari 2024 zong LPK het 54e project met als titel ‘Blessed Cecilia, appear in visions’.
Het was al lang een wens van het LPK om de “Hymn to St Cecilia” van Benjamin Britten uit te voeren. Hier omheen is een programma opgesteld met werken die gerelateerd zijn aan de heilige Cecilia, patroonheilige van de muziek.
Uitgevoerd werden:
- O song Vic Nees
- Three Shakespeare Songs/Silence&Music Ralph Vaughan Williams
- Hymn to St. Cecilia Benjamin Britten
- Love bade me welcome R. Vaughan Williams
- Song for Athene John Tavener
- Second Eve Ola Gjeilo
- The long day closes Arthur Sullivan
- Speak, music! Edward Elgar
- Amor de mi alma Z. Randall Stroope
- Spiritus Sanctus Daniel Brinsmead
20 januari 2024 20.15 u. in Den Haag (Duits Evangelische kerk) / 21 januari 2024 15.00 u. in Leiden (Petruskerk)
Lijden als Muze
In het voorjaar van 2023 heeft het Leids Projectkoor het project Lijden als Muze uitgevoerd, samengesteld uit stukken waarbij leed in diverse vormen inspiratie vormde voor de componist.
- Brahms – Ach, arme Welt
- Mauersberger – Wie liegt die Stad so wüst?
- Whitacre – When David heard
- Tippett – Five spirituals from A Child of our Time
- Ginastera – Hieremiae Prophetae Lamentationes
- Mäntyjärvi – Canticum Calamitatis Maritimae
- Lassus – La nuict froide et sombre
Op de plank
LPK 52: Op de plank
In dit project zong het Leids Projectkoor muziek uit uiteenlopende periodes van Engelse en Duitse componisten die één ding met elkaar gemeen hebben: de composities zijn allemaal een tijd op de plank blijven liggen om uiteenlopende redenen. Bijvoorbeeld omdat de componist het pas later aan het eind van zijn leven heeft afgemaakt, of overleed voordat het werk in première ging.
Voor de pauze was het Duitse gedeelte met als eerste “Richte mich Gott” van Felix Mendelssohn, pas uitgevoerd na zijn dood. Daarna Arnold Schönbergs “Dreimal tausend Jahre”, gevolgd door een sprong terug in de tijd met “Warum ist das Licht gegeben” van Johannes Brahms. De generatie daarna werd vertegenwoordigd door Max Reger, wiens prachtige 8-stemmige motet “Der Mensch lebt und bestehet” gezongen werd. Het slotstuk voor de pauze was “Fürchte dich nicht” van Johann Sebastian Bach, een tijd lang een ‘vergeten’ componist, weer onder de aandacht gebracht door Mendelssohn, waarmee dit concert geopend werd.
Na de pauze volgde het Engelse gedeelte met eerst een werk van William Byrd, “Ave verum Corpus” en daarna het prachtige, pas na zijn dood uitgevoerde “Requiem” van Herbert Howells.
Concerten waren op 12 november om 20.15 in de Nieuwe Badkapel te Den Haag en 13 november om 15.00 in de Petruskerk in Leiden.
Carnaval en Passie
LPK 51, voorjaar 2022.
Het Leids Projectkoor zoekt het dit voorjaar in extremen. Van carnaval tot kruis. Van lallende lansknechten tot treurende gelovigen. Van onmatigheid tot onthouding. Van duivels tot geliefden. Van Vette Donderdag tot Goede Vrijdag.
Adriano Banchieri (1567-1634) schreef de madrigaalkomedie Festino nera sera del Giovedì grasso avanti cena (1608) voor een carnavalsviering in Venetië, naast zijn werk als kerkmusicus en Benedictijner monnik. Vrienden vieren hun gezelschap, de liefde en de drank. Zelfs de dieren zingen mee.
De Nederlandse componist Robert Heppener (1925-2009) gebruikt in Canti carnascialeschi (1966) teksten die geschreven zijn voor het uitbundige carnaval van Florence ten tijde van de kunst- en feestliefhebber Lorenzo de Medici, ‘Il Magnifico’. Carnavalsliederen die verder afstaan van ‘Bij ons staat op de keukendeur’ vind je niet snel. Hij laat de koorstemmen in virtuoze partijen over elkaar heen tuimelen en duivels onheilspellend fluisteren.
Na al die uitspattingen is het tijd voor vasten en contemplatie. De Poolse componist Paweł Łukaszewski (1968) maakte in zijn Responsoria tenebrae (in 2010 geschreven voor The King’s Singers) ook nieuwe muziek van oude teksten, nu over de kruisiging van Jezus. De duisternis die neerdaalt over het land vangt hij in schrijnende akkoorden.
Sicut cervus van Palestrina brengt het programma terug naar het licht. De tekst klonk traditioneel bij het inzegenen van het water voor de doop op de zaterdag voor Pasen.
Uitvoeringen waren op zondagmiddag 27 maart en zaterdagavond 2 april.
Ein deutsches Requiem
Johannes Brahms schreef Ein deutsches Requiem na het overlijden van zijn moeder. Deze gebeurtenis had een grote impact. Eigenlijk wilde hij het stuk de ondertitel ‘Een requiem voor de mensheid’ meegeven. Het was eigenlijk niet direct als geestelijk stuk, als ‘dodenmis’ bedoeld, eerder om troost en berusting te bieden aan iedere sterveling.
In de geschiedenis van het LPK het langste project: gestart begin 2020, en op 6 en 7 november 2021 eindelijk de langverwachte uitvoeringen van Ein deutsches Requiem van Johannes Brahms, gecombineerd met koorzettingen van dezelfde teksten, van de hand van Heinrich Schütz.
Reden voor deze voor het LPK uitzonderlijk lange projectboog? COVID-19…
De concerten, met solisten Lauren Armishaw (sopraan) en Mattijs van der Woerd (bariton), en begeleid op vleugel door het pianoduo Martijn en Stefan Blaak, waren zeer geslaagd te noemen en werden enthousiast ontvangen door het aanwezige publiek.
Voyage to Creation
Het Leids Projectkoor heeft haar stem laten horen in het bijzondere project van componist Jeppe Moulijn. Hij heeft het stuk Voyage to Creation gecomponeerd, dat in december 2019 de wereldpremière heeft beleefd.
Samen met het Leiderdorps Kamerkoor, het Leiden English Choir, het kamerkoor van het Collegium Musicum en Jeppes eigen orkest, het Toonkunstorkest Leiden, en met Dennis Broeders als repetitor, heeft het LPK dit bijzondere stuk mogen uitvoeren in de Stadsgehoorzaal in Leiden op 1 december 2019 en in het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum op 7 december 2019.
OostNoordOost
In mei 2019 heeft het Leids Projectkoor twee concerten verzorgd met muziek uit de Baltische Staten. Dirigente voor dit project Krista Audere, afkomstig uit Letland, heeft een programma samengesteld met muziek uit haar geboorteland en omstreken.
Het programma:
Einojuhani Rautavaara (1928-2016) – Missa a Cappella
Pauls Dambis (1936) – Jūras dziesmas (Sea Songs)
Pärt Uusberg (1986) – Õhtul (Evening)
Arvo Pärt (1935) – Da pacem Domine en The Woman with the Alabaster Box
Jaakko Mäntyjärvi (1963) – El Hambo
Urmas Sisask (1960) – Benedictio
Vytautas Miškinis (1954) – Cantate Domino
zaterdag 11 mei 20.15 Lokhorstkerk Leiden
zondag 19 mei 15.00 Paleiskerk Den Haag
Figure Humaine
Figure Humaine – Francis Poulenc
LPK 48 draait om een van de hoogtepunten uit het 20ste eeuwse koorrepertoire: Poulencs Figure Humaine. Een mooie dubbelkorige aanleiding om opnieuw de samenwerking op te zoeken, dit keer met het Brabants Kamerkoor onder leiding van – je raadt het al – Béni Csillag.
zaterdag 9 juni 20.00 Grote Kerk Den Bosch, Kerkstraat 20
zondag 10 juni 15.00 Petruskerk Leiden, Lammenschansweg 40a
toegang € 12,50 voorverkoop / € 15,00 aan de kerk
kinderen t/m 12 jaar € 7,50 / € 10,00 aan de kerk
voor reserveren van kaarten: klik op de knop RESERVEREN rechtsboven op deze pagina
Programma
Francis Poulenc (1896 – 1963) Figure Humaine Laudes de Saint Antoine de Padoue voor mannenkoor
Robert Schumann (1810 – 1856) Vier Doppelchörige Gesänge opus 141
Delen uit opus 69 en opus 91 voor vrouwenkoor
Poulenc schreef Figure humaine (1943) voor twee 6-stemmige koren op teksten van Paul Éluard met de bedoeling dat zijn compositie na de bevrijding zou worden uitgevoerd. Het monumentale stuk – een lofzang op de vrijheid die de tirannie overwint – beleefde zijn première in London bij de BBC in 1945, en werd daarna ook snel op het Europese vasteland gezongen. Toen Poulenc zijn opera Dialogues des Carmélites schreef, stuitte hij op het verhaal van de heilige Antonius en componeerde hij in 1959 Laudes de Saint Antoine de Padoue voor mannenkoor.
Schumann schreef slechts één cyclus voor dubbelkoor, vermoedelijk voor een van zijn eigen koren. Hij was een meester in het verklanken van gedichten. Dat hoor je in zijn prachtige sololiederen maar ook in zijn composities voor vrouwenkoor en in zijn enige dubbelkoor op teksten van Rückert, Zedlitz en Goethe.
Go West!
Het land van de onbegrensde mogelijkheden: Amerika. Om wat cultureel contragewicht te bieden aan de recente overzeese ontwikkelingen, hebben we voor LPK 47 een all American programma samengesteld met de titel Go West!.
Onvervalste 20ste en 21ste eeuwse koormuziek van zwaargewichten Barber en Copland, golden boy Eric Whitacre en die hard Elliott Carter, and some more. Bovendien was voor dirigent Béni Csillag een dubbelrol weggelegd: hij stond voor het koor staan én zou ook achter de piano plaatsnemen. Kortom, LPK 47 was grensverleggend.
Programma
Aaron Copland (1900 – 1990) Old American Songs, met piano
Elliott Carter (1908 – 2012) Musicians wrestle everywhere / Heart, not so heavy as mine
Samuel Barber (1910 – 1981) Let down the bars o death (Opus 8, nr 2) / Agnus Dei (Opus 11) / Heaven Haven (Opus 13, nr 1) / Sure on this shining night (Opus 13, nr 3)
David Pinkham (1923 – 2006) Wedding Cantata, met piano
Eric Whitacre (*1970) Three Flower Songs / Enjoy the Silence
concerten zijn gegeven op 18 november 2017 in Utrecht (Evangelisch Lutherse kerk) en op 19 november in Leiden (Lokhorstkerk)