Silence – Leids Projectkoor zingt in Stilte
In het a capella programma Silence presenteert het Leids Projectkoor een veelkleurig palet aan composities rond het thema stilte. Hoe klinkt stilte in muziek uit de 16de eeuw en hoe heeft het thema componisten in de 20ste en 21ste eeuw geïnspireerd?
Stilte: heerlijk (even) niets horen of een oorverdovende afwezigheid van geluid, van klanken? Geeft het ruimte voor concentratie of vraagt het dwingend om aandacht? Stilte: een thema dat componisten van alle eeuwen heeft geboeid. Het is de ruimte tussen de bedachte reeks van muzikale klanken, en vormt zo een essentieel onderdeel van iedere compositie.
De Estse componist Arvo Pärt creëert een mystieke sfeer in zijn muziek en maakt daarbij dankbaar gebruik van stilte, als meditatief moment, als stilte voor de storm. Zo ook in zijn a capella composities Solfeggio en …Which was the son of… . In Sleep is de Amerikaanse componist Eric Whitacre op zoek naar rust en stilte om de slaap te kunnen vatten. Van de Deense componist Knut Nystedt klinken twee composities, ogenschijnlijk vol verstilling en rust maar met luid ontzag en ongedurig verlangen. Van eigen bodem Silence, geschreven door Ton de Leeuw, een van de meest toonaangevende 20ste eeuwse componisten uit Nederland. De Zweed Thomas Jennefelt schetst in zijn Villarosa Sarialdi een caleidoscoop van sferen met serene stilte en schreeuwende onrust als uitersten.
De moderne componisten worden bijgestaan door twee grootheden uit de 16de eeuw: Jan Pieterszoon Sweelinck en Orlando di Lasso. In hun werken klinkt de stilte van het gebed maar ook een cri de coeur: een roep van het hart om berusting.
Dit project was het eerste project na het afscheid van eerste dirigent en oprichter Hans Noyens. Het stokje werd tijdelijk en kundig overgenomen door Fokko Oldenhuis, dirigent van meerdere koren, in Den Bosch, Amsterdam, Nijmegen en Groningen.
Uitvoeringen waren op zaterdag 13 en zondag 14 oktober 2007 in Utrecht en Leiden.