Komm, komm!
Het Leids Projectkoor onder leiding van dirigent Gijs Leenaars presenteert een tweeluik van Duitse koormuziek: de 17de eeuwse motetten van Heinrich Schütz en de 18de eeuwse motetten van Johann Sebastian Bach worden gespiegeld aan de moderne a cappella composities van Schönberg, Distler en Cerha.
Voor de instrumentale ondersteuning zorgen Jörn Boysen, klavecinist, en María Sánchez Ramírez, celliste.
Bach schreef zijn beroemde motetten waaronder Komm, Jesu, komm! als troost en bemoediging tijdens uitvaartdiensten: het zijn stuk voor stuk juweeltjes geworden waarvan er twee op het programma staan. In de dubbelkorige Psalmen Davids van Schütz klinken zowel Venetiaanse als Nederlandse muzikale invloeden: Schütz reisde door Europa op zoek naar nieuwe muzikale impulsen. Schönberg ontleende Drei Volkslieder uit de 15de en 16de eeuw en schreef er arrangementen voor. Officieel was hij in die tijd (eind twintiger jaren) nog Oostenrijker maar woonde inmiddels in Berlijn. Friedrich Cerha (geboren 1926) is ook van Oostenrijkse origine en heeft het grootste deel van zijn muzikale carrière in Wenen gewerkt. De 4 Hölderlin-Fragmente schreef hij op teksten van de 17/18de eeuwse dichter Hölderlin. De Duitse 20ste eeuwse componist Hugo Distler geldt als belangrijkste vernieuwer van de lutherse kerkmuziek na 1930. Geïnspireerd door de teksten van de 19de eeuwse dichter Eduard Möricke componeerde Distler het driedelig Möricke Chorliederbuch, én hij dirigeerde zelf de wereldpremière in 1939 in het Oostenrijkse Graz.
Komm, komm! op:
Zaterdag 21 november 2009
Lutherse Kerk, Hamburgerstraat 9, Utrecht
Aanvang concert: 20.15 uur
Zondag 22 november 2009
Lokhorstkerk, Pieterskerkstraat 1, Leiden
Aanvang concert: 15.00 uur